MeeAmri

Saya seorang usahawan perniagaan MLM bersama Syarikat DXN Marketing Sdn. Bhd. yang memberi perkhidmatan membantu dan menyokong semua orang untuk memulakan perniagaan secara kecilan dan sampingan dari rumah secara PERCUMA.

Monday, August 23, 2010

RENCANA KEHIDUPAN (7) - KRITIKAN MARAKKAN SEMANGAT.

   Kita tidak boleh menghentikan dan melarikan diri dari komen dan kritikan ataupun kutukan. Apa sahaja yang kita lakukan pasti ada orang yang akan bercakap (memberi komen) tentangnya, walaupun mereka tidak tahu apa sebenarnya yang kita lakukan. 

   Pemenang sebenarnya ada kekuatan mental untuk membolehkan semua komen yang di buat mengenai diri mereka memarakkan lagi semangat mereka. Lebih banyak kritikan mereka dengar, lebih besar dan terang lagi semangat mereka. Mereka melihat kritikan sebagai "kayu yang memarakkan api" semangat dan menggalakkan mereka untuk terus berjuang.

   Pemanang mengambil setiap kritikan yang positif dan negatif mahupun menghina sebagai bahan bakar semangat untuk membaiki usaha mereka mencapai kejayaan.

  Pemenang menggunakan kritikan membina sebagai satu motivasi yang meningkatkan keyakinan diri untuk terus maju ke hadapan. Pemenang sebenarnya bijak menggunakan kritikan negatif sebagai satu sumber inspirasi kerana dengan kritikan negatif, mereka perlu membuktikan kejayaan mereka. Pemenang terlebih dahulu terpaksa membuktikan kepada diri sendiri yang mereka memang mempunyai kebolehan dan kemampuan untuk mejayakan misi mereka. Dalam proses tersebut mereka juga akan membantu pengkritik -pengkritik negatif  menelan semula cakap-cakap mereka.

   Jangan ambil hati semua kritikan negatif sebagaimana yang selalu dilakukan oleh ramai orang lain. Orang biasa akan menggunakan kritikan negatif sebagai sebab untuk mengelak atau berhenti melakukan apa yang mahu dan sedang mereka lakukan. Mereka mudah terpengaruh dengan kritikan "penasihat tidak bertauliah" sehingga ianya berjaya memadamkan semangat mereka.

   Anda adalah pemilik kehidupan anda. Pemenang tahu bagaimana mahu memulangkan kritikan negatif kepada pemiliknya dengan membuktikan kejayaan mereka dengan pencapaian demi pencapaian yang membanggakan. Pemenang tidak membuang tenaga dan dan masa memikirkan kritikan dan terperangkap ke dalam satu pertelingkahan tidak berkesudahan sebaliknya mereka akan menumpukan perhatian untuk menjayakan misi mereka sendiri.

   Sebagai pemenang, jangan biarkan kritikan negatif mengganggu anda. Ibaratkan setiap kritikan sebagai kayu api yang akan memarakkan lagi semangat anda untuk mencipta kejayaan. Satu hari nanti pengkritik-pengkritik akan nampak api kejayaan anda yang begitu besar dan terang sehingga mereka  masih boleh menghidu asapnya walaupun anda sudah berada jauh dari mereka.

   Carilah apa sahaja jalan dan sebab untuk memarakkan semangat anda.

   Saya juga berharap artikel artikel di sini akan membantu menyemarakkan semangat anda untuk terus berjuang menuju satu kehidupan yang cemerlang.

   Ingatlah, gunakan semua komen dan kritikan sebagai dorongan untuk membuktikan diri anda memang seorang pejuang dan pemenang. 

No comments:

Post a Comment